Ενα
δεύτερο μέτρο που
στοχεύει στη θωράκιση
των εποπτικών μηχανισμών
και στην αποφυγή
φαινομένων Folli Follie
είναι η θέσπιση διαφανών
διαδικασιών λειτουργίας
της Επιτροπής
Κεφαλαιαγοράς, με την
έκδοση, μεταξύ άλλων,
εγχειριδίου λειτουργικών
διαδικασιών και
αυτόματης εφαρμογής
πρωτοκόλλων, εγχειριδίου
ελέγχου των καταγγελιών
και επιτόπιων ελέγχων,
και κατευθυντήριες
γραμμές για τον
υπολογισμό των προστίμων
και την επιβολή
κυρώσεων.
Εκτός
από τα δύο αυτά μέτρα
για τη διασφάλιση της
διαφάνειας, ο κ.
Χατζηδάκης ανακοίνωσε
τρία φορολογικά μέτρα
καθώς και οκτώ
διοικητικού και θεσμικού
χαρακτήρα μέτρα, τα
οποία θα διευκολύνουν τη
λειτουργία της
Κεφαλαιαγοράς και θα
κάνουν πιο ελκυστικό το
Χρηματιστήριο Αθηνών για
τους επενδυτές.
Ειδικότερα, τα τρία
φορολογικά κίνητρα είναι
τα εξής:
1)
Μειώνεται από 15% σε 5%
ο συντελεστής φορολογίας
σε τόκους εισηγμένων
εταιρικών ομολόγων που
αποκτούν φυσικά πρόσωπα
– φορολογικοί κάτοικοι
Ελλάδος.
2)
Αυξάνεται η έκπτωση
δαπανών για εισαγωγή
μικρομεσαίων
επιχειρήσεων στο
Χρηματιστήριο. Οι
επιλέξιμες δαπάνες για
την εισαγωγή
προσαυξημένες κατά 100%
(με ανώτατο όριο
προσαύξησης τις 200.000
ευρώ) θα εκπίπτουν από
τα ακαθάριστα έσοδα των
επιχειρήσεων κατά τον
χρόνο πραγματοποίησής
τους για διάρκεια τριών
ετών.
3)
Επεκτείνονται τα κίνητρα
που ισχύουν για τους
επενδυτικούς αγγέλους
(angel investors) και
για επενδύσεις στην
εναλλακτική αγορά.
Σύμφωνα με αυτά τα
κίνητρα, ποσό ίσο με το
50% της εισφοράς τους
εκπίπτει από το
φορολογητέο εισόδημα
μέχρι τις 300.000 ευρώ.
Οσον
αφορά τις οκτώ πρόσθετες
παρεμβάσεις ενίσχυσης
του Χ.Α., όπως
ανακοίνωσε ο κ.
Χατζηδάκης είναι οι
εξής:
•
Διευκολύνεται η μεταφορά
κινητών αξιών από την
αγορά αξιών του Χ.Α.
στην εναλλακτική αγορά
του Χ.Α. Στόχος είναι η
ανάπτυξη αφενός της
εναλλακτικής αγοράς και
η διευκόλυνση των
επιχειρήσεων που θέλουν
να παραμείνουν
εισηγμένες, αλλά δεν
πληρούν τους κανόνες της
αγοράς αξιών, και
αφετέρου του ίδιου του
Χρηματιστηρίου
προκειμένου να μεταφέρει
εταιρείες που δεν
πληρούν τους κανόνες της
αγοράς αξιών.
•
Θεσπίζεται η δυνατότητα
εισαγωγής στο
Χρηματιστήριο μετοχών με
πολλαπλά δικαιώματα
ψήφου. Αυτό επιτρέπει
στους ιδρυτές των υπό
εισαγωγή εταιρειών να
έχουν περισσότερες
ψήφους ανά μετοχή από
ό,τι οι νέοι επενδυτές,
διατηρώντας έτσι τον
έλεγχο.
•
Αυξάνεται από 5 σε 8
εκατ. ευρώ ετησίως το
όριο για την έκδοση
πληροφοριακού δελτίου
αντί ενημερωτικού
δελτίου σε δημόσιες
προσφορές κινητών αξιών,
διευκολύνοντας την
πρόσβαση μικρομεσαίων
επιχειρήσεων στο Χ.Α.
•
Ρυθμίζεται το πλαίσιο σε
ό,τι αφορά ομόλογα που
τελούν υπό
διαπραγμάτευση σε
οργανωμένη αγορά.
Ειδικότερα μειώνεται η
απαρτία από τα 2/3 στο
50,1% για την αλλαγή των
όρων στα ομολογιακά
δάνεια.
•
Επεκτείνεται σε
περιπτώσεις συγχώνευσης
εισηγμένων με μη
εισηγμένες το καθεστώς
εκποίησης μετοχών
δικαιούχων που δεν έχουν
εμφανιστεί.
•
Επεκτείνεται και
αποσαφηνίζεται ο θεσμός
των συλλογικών
λογαριασμών (omnibus
accounts) για ΟΣΕΚΑ
(Οργανισμοί Συλλογικών
Επενδύσεων σε Κινητές
Αξίες) και ΟΕΕ
(Οργανισμοί Εναλλακτικών
Επενδύσεων), όπως ισχύει
ήδη σε ανεπτυγμένες
ευρωπαϊκές αγορές.
•
Εκσυγχρονίζεται το
νομοθετικό πλαίσιο που
διέπει τις ΑΕΕΑΠ με
στόχο την αύξηση των
επενδύσεων.
• Τέλος,
ρυθμίζεται το πλαίσιο
έκδοσης «Ευρωπαϊκών
Πράσινων Ομολόγων» για
τη χρηματοδότηση
περιβαλλοντικά βιώσιμων
επενδύσεων. Συγκεκριμένα
θεσπίζονται μηχανισμοί
ελέγχου προκειμένου να
διασφαλίζεται ότι τα
έσοδα από τις εκδόσεις
αυτές θα διατίθενται
πράγματι σε δράσεις
βιώσιμης ανάπτυξης.
Προβλέπονται ποινές για
τους παραβάτες με
χρηματικά πρόστιμα, αν
και δεν αποκλείεται
αφαίρεση ή αναστολή
άδειας λειτουργίας.
Κρυπτονομίσματα
Στο
νομοσχέδιο
περιλαμβάνονται επίσης
και ρυθμίσεις για την
προστασία των επενδυτών
στα κρυπτοστοιχεία
(κρυπτονομίσματα), με
την ΤΤΕ και την Επιτροπή
Κεφαλαιαγοράς να
αποτελούν τις αρμόδιες
εποπτικές αρχές. Ετσι
εντάσσεται ποινική
διάταξη για παροχή
υπηρεσιών
κρυπτοστοιχείων χωρίς
την προβλεπόμενη άδεια
με φυλάκιση τουλάχιστον
ενός έτους ή χρηματική
ποινή ή και τα δύο. Σε
περίπτωση φυσικού
προσώπου το χρηματικό
πρόστιμο μπορεί να
φθάσει έως και τις
700.000 ευρώ, ενώ για
νομικά πρόσωπα
προβλέπονται πρόστιμα
έως 5 εκατ. ευρώ ή
3%-12% του συνολικού
ετήσιου κύκλου εργασιών.
Εισάγεται υποχρέωση των
παρόχων υπηρεσιών
κρυπτοστοιχείων
(πλατφόρμες) να
συλλέγουν πληροφορίες
σχετικά τόσο με τον
εντολέα όσο και με τον
δικαιούχο των
κρυπτοστοιχείων, με
στόχο την πρόληψη και
την καταπολέμηση της
νομιμοποίησης εσόδων από
εγκληματικές
δραστηριότητες.
Επιπλέον, όπως
ανακοινώθηκε, εντός του
2025 θα προωθηθεί και
ειδικότερο νομοθετικό
πλαίσιο για τη
φορολόγηση των
κρυπτοστοιχείων.
|